۷ سنت منحصر به فرد از سال نو چینی در اندونزی

جشن سال نو چینی ۲۵۷۱ کنگزی امسال با روز شنبه، ۲۵ ژانویه ۲۰۲۰ برابر است و به عنوان روز تعطیل ملی اعلام شده است. تعدادی از سنت های منحصر به فرد جامعه چینی در جشن سال نو چینی از منابع مختلف خلاصه و تقدیم می شود:

جشن سال نو چینی ۲۵۷۱ کنگزی امسال با روز شنبه، ۲۵ ژانویه ۲۰۲۰ برابر است و به عنوان روز تعطیل ملی اعلام شده است. در خود اندونزی، تعدادی از آیین های منحصر به فرد توسط مردم در استقبال از سال نو چینی هر سال انجام می شود.

تعدادی از سنت های منحصر به فرد جامعه چینی در جشن سال نو چینی از منابع مختلف خلاصه و تقدیم می شود:

۱. تمیز کردن خانه قبل از سال نو چینی

سنت تمیز کردن خانه یک روز قبل از سال نو چینی توسط چینی ها انجام می شود. این  امرجهت دور کردن هر شر و امر بد و منفی که مانع خوشبختی است، منظور شده است. علاوه بر این، اعتقاد دارند که تمیز کردن خانه در هنگام سال نو چینی خوشبختی در آن سال را از بین می برد.

۲. جمع شدن و غذا خوردن همراه با خانواده

جشن سال نو چینی به یک لحظه ای برای جمع شدن کنار خانواده تبدیل می شود. این سنت تصویری از شکر خدا را نشان می دهد  و در کنار هم دعا می کنند که ثروت در سال جدید افزایش یابد. در این لحظه همچنین خانواده ها می توانند ارتباط خوبی با یکدیگر برقرار کنند.

انواع غذاهای ویژه سال نو چینی تهیه می شود. برخی از این غذاهای سنتی، به باور بسیاری از آنها، شانس خوبی را بوجود می آورد. برخی غذاها در جشن سال نو چینی شامل یو شِنگ (Yu Sheng)، ماهی، میوه پرتغال، رشته فرنگی سرخ شده، کیک سبد و کیک لایه ای است.

۳. سنت خوردن یو شِنگ (Yu Sheng)

یو شِنگ یکی از غذاهای خاص سال نو چینی است که نباید از دست داد. اندونزی این غذا را  در خود پذیرفت زیرا معنای منحصر به فردی دارد.

یو شنگ غذایی است که از ماهی و سبزیجات با موادی مانند دارچین، کنجد، روغن مرغ، فلفل سفید و سس آلو تهیه می شود. هر ماده غذایی در یو شنگ معنی خاصی دارد و دعا و امید را در سال بعد نشان می دهد.

قبل از خوردن یو شنگ، پودر مواد را باید بریزند و هنگام هم زدن غذا نیز باید تا حد ممکن ظرف غذا را بالا ببرند. این فرایند دعا و روزی را نشان می دهد که در آینده به دست می آید. هرچه ظرف های یو شنگ کثیف تر باشد، شانس خوشبختی کمتری در سال بعد به دست می آید.

۴. دعا و مناجات سال نو چینی

برای مردم چین که اعتقادات کنفوسیایی دارند، یک روز قبل از سال نو چینی به دعا و مناجات اجداد می پردازند. نماز و مناجات اجداد با دادن غذاها و نوشیدنی هایی مانند شراب و چای انجام می شود.

در صبح سال نو چینی ها، سنت دعا و مناجات در معبد برای شکرگزاری و پناه بردن در سال نو صورت می پذیرد.

۵. خریداری کالاهای قرمز رنگ

رنگ قرمز یکی از مشخصه های جشن سال نو چینی است. رنگ قرمز خود نمادی از چیزی قوی و براق و شانس آور است. علاوه بر این، اعتقاد بر این است که رنگ قرمز نیان (nian) را که در بهار یا سال نو چینی بیرون می آید، از بین می برد. به همین دلیل است که چینی ها در سال نو چینی خانه ها، لوازم جانبی را با رنگ قرمز تزئین و لباس قرمز به تن می کنند.

۶. توزیع هدیه نقدی در پاکت قرمز

سنت توزیع هدیه نقدی در پاکت قرمز که به آن آنگپائو (Angpao) یاد می شود، مورد انتظار کودکان در جشن های سال نو چینی است. اعتقاد بر این است که توزیع آن، روزی و ثروت را در آینده افزایش می دهد و همچنین انتقال انرژی و رفاه را تسهیل می کند.

آنگپائو توسط افرادی که ازدواج کرده اند، توزیع می شود. بنابراین، علاوه بر کودکان، افرادی که متأهل نیستند، همچنان حق دارند آنگپو را به عنوان نوعی دعا برای ازدواج و روزی دریافت کنند.

۷. ترقه و آتش بازی

ترقه و آتش بازی مترادف با یک جشن بزرگ است که قادر به زنده کردن جو هستند. اما در جشن سال نو چینی، سوزاندن ترقه و آتش بازی در سال نو چینی می تواند بدشانسی های سال گذشته را دور کند و انتظار از سال جدید شاد و بهتری را داشته باشند.

علاوه بر این، اعتقاد بر این است که اژدها و رقص شیرها نمادی از خوشبختی و رفاه هستند. این رقص راهی برای بیرون راندن ارواح شیطانی است که انسان را مختل می کند.

کد خبر 3457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =